ESPORTS ALTERNATIUS

La passada tard del 19 de novembre vam estar en el gimnàs per a realitzar una pràctica de Colpbol i Datchball. Per a aquesta pràctica va vindre un professor d'Educació Física que ens va ensenyar com es jugava a aquests dos esports alternatius.

En primer lloc, vam estar veient uns vídeos en els quals s'explicaven els dos esports. En colpbol va nàixer en 1997 pel professor d'Educació Física Juanjo Bendicho. Aquest esport a través d'un procés d'investigació-acció en la pràctica diària de les classes d'Educació Física. És un joc col·lectiu que fomenta la màxima participació possible de tots els jugadors, siga com siga el seu nivell físic-motor i les seues condicions; que reduïsca al mínim les diferències individuals i que exigisca una imprescindible col·laboració i comunicació col·lectiva.

D'altra banda, el datchball és un esport d'equip de pista dividida, per tant, no existeix el contacte directe i el risc de lesió és mínim. Aquest esport, igual que el colpbol, també naix a l'escola de la convicció que la participació i la competició no han de ser dos camins tan diferents.

Des del meu punt de vista, els esports alternatius introdueixen nous hàbits esportius donant més èmfasi als aspectes recreatius de relació, cooperació i comunicació entre les persones que als aspectes relacionats amb la competició.

Tant els esports tradicionals com els esports alternatius són d'una utilitat sorprenent en les nostres classes d'educació física. No obstant això, els esports alternatius que han nascut dins de la pròpia escola compten amb característiques molt especials. Les normes s'adapten pràcticament a qualsevol situació educativa. Aporten novetats quant a realitzar nous patrons motrius. Solen comptar amb la participació de tot l'alumnat, sent inclusius en la seua majoria. Respecten les diferències motrius entre els xics. Manquen de biaix sexual. No requereixen de grans instal·lacions. Ajuden a no caure en la rutina en educació física. Es té més present la cooperació que la competició.

Segons el Decret 108/2014, els esports alternatius estan situats en el bloc 5 “Jocs i activitats esportives”. Els esports alternatius es treballen a partir de 4t de Primària, en el tercer curs de primària es treballen els jocs modificats, però no els esports alternatius.

BIJBOL

Es tracta d'un joc o esport alternatiu, col·lectiu, de contacte i educatiu, a desenvolupar en l'àrea d'Educació Física a partir del Segon Cicle d'Educació Primària. En ell s'enfronten dos equips per a aconseguir el mateix objectiu: marcar gol a l'equip contrari. Pretén desenvolupar les habilitats i destreses motrius bàsiques (desplaçaments, salts, girs, llançaments i recepcions), així com valors de cooperació, acceptació de normes i integració de persones de diferent competència motriu.

L'objectiu del joc és marcar el major nombre de gols a l'equip contrari en el temps estipulat, amb una pilota gegant, sense l'existència de porters i la prohibició de jugar en les àrees.

Regles bàsiques:Es juga en el camp de futbol-sala.

En cada equip juguen huit jugadors que són tant atacants com defenses depenent de la situació de joc. 

No hi ha porters. (A l'ésser un joc educatiu el nombre de jugadors es pot adaptar al nombre de persones que integren un grup o classe).

Un partit de bijbol dura trenta minuts, dividit en dos temps de quinze i amb un descans intermedi de cinc. En el descans els jugadors canvien de camp. En cas d'empat es jugarà una pròrroga que finalitzarà quan un dels equips marque gol.

Es pot: Desplaçar la pilota mitjançant glopejos, pots o rebutges amb qualsevol part del cos. 

Tocar la pilota estant aquesta dins de l'àrea envaint l'espai aeri però sense trepitjar els jugadors la línia de l'àrea o dins d'ella.

No es pot: Estar dins de les àrees (excepte en el servei de porteria o de falta que la realitzarà un únic jugador).

Retindre la pilota ni entre les mans ni entre els peus.

Posar la traveta, colpejar, espentar o agarrar als jugadors.




Comentarios

  1. Hola Lydia,
    Un post muy completa en el que se nota que lo has trabajado y buscado información.
    Coincido con tu opinión cuando dices los deportes alternativos introducen nuevos hábitos deportivos dando más énfasis en los aspectos recreativos de relación, cooperación y comunicación entre las personas que a los aspectos relacionados con la competición.
    De igual forma, cabe destacar que has tenido en cuenta la ley y en que bloque del área de educación física se podrían llevar a cabo los deportes alternativos.
    Por último, acabar diciéndote que nunca había escuchado hablar sobre el BIJBOL y la infografía y el video que has adjuntado me han servido de ayuda para entenderlo!
    Mi puntuación es de un 9.

    ResponderEliminar
  2. Hola Lydia!
    Has elaborado una entrada bastante completa, con información relevante y concisa, mediante la cual quedan claros los conceptos que entran en juego. Estoy de acuerdo con tu descripción sobre lo que son los deportes alternativos, además, queda bastante claro lo que son, lo que aportan y lo que conllevan.
    Por último, la explicación sobre el BIJBOL, el deporte que has escogido, está muy bien elaborada y aclara sobre lo que trata. Además, el vídeo que has plasmado ayuda a entenderlo mejor, al igual que la infografía, está muy completa y atractiva, ya que, mediante ella se entiende al a perfección en lo que consiste, sus normas, donde se juega, etc.
    ¡Muy bien! Mi puntuación es un 10.

    ResponderEliminar
  3. Considero que tu entrada está muy completa. Gracias a ella he conocido el Bijbol, un deporte alternativo del que nunca había escuchado hablar. Además, el hecho de poner un video ayuda a entender mejor la explicación.
    Mi nota es un 10

    ResponderEliminar

Publicar un comentario